Beauty food – de vitamines

22 aug 2012

Wij, beautyfanaten, zijn veel bezig met make-up en onze looks. Maar ook een goed voedingspatroon (een aantal producten in het bijzonder) kunnen bijdragen aan een stralende huid. Heb ik je benieuwd gemaakt? Lees dan snel verder!Vandaag bespreek ik met jullie de vitamines. Wat zijn de voordelen hiervan als je genoeg vitamines binnenkrijgt? Ook laat ik jullie aan de hand van plaatjes zien, in welke producten deze vitamines onder andere zitten.

Vitamine A

Het speelt een rol bij de groei, het gezichtsvermogen en de gezondheid van huid en tandvlees.
Hier zit het in: lever, vis, (half)volle melk en melkproducten en boter.

Vitamine B5

Belangrijke rol bij de afbraak van voeding. Voor de beauty’s onder ons die last hebben van acne; je hoort erg veel positieve verhalen over vitamine B5 als bestrijding hiervan.
Hier zit het in: vlees, vis, eieren, aardappelen, melk(producten), groente en fruit.

Vitamine B8

Net als vitamine B5 zorgt vitamine B8 voor de afbraak van voeding. Het zorgt verder voor gezond haar en een gezonde huid.
Hier zit het in: eieren, melk, sojaproducten, noten en pinda’s.

Vitamine C

In de eerste plaats belangrijk voor een goede weerstand. Daarnaast zorgt het voor gezonde botten, tanden, huid en bloedvaten. Ook beschermt deze vitamine, samen met vitamine E, het lichaam tegen vrije radicalen. Vrije radicalen spelen een rol bij verouderingsprocessen.
Hier zit het in:  groente, fruit en aardappels.

Vitamine D

Belangrijk voor sterke botten en tanden. Ook speelt vitamine D een rol bij een goede werking van de spieren. Vitamine D wordt onder invloed van zonlicht in de huid aangemaakt.
Hier zit het in: uitsluitend in voedingsmiddelen van dierlijke herkomst, vooral vette vissoorten zoals paling, zalm en makreel. In Nederland wordt vitamine D aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten toegevoegd.

Vitamine E

Deze vitamine speelt een rol bij de aanmaak van rode bloedcellen en het in stand houden van spier- en andere weefsels. Ook is het belangrijk voor de weerstand en gaat het veroudering tegen.
Hier zit het in: plantaardige oliën en producten zoals granen, noten, zaden, groenten en fruit. 

Het is een beetje een wat ander artikel dan normaal hier op BeautyChef. Ik hoop dat jullie het kunnen waarderen, het is natuurlijk wel belangrijk dat je genoeg vitamines binnenkrijgt. Maar dan moet je natuurlijk wel weten waar dat in zit.

Het was een ideetje van m’n vriend, omdat hij heel bewust bezig is met zijn voeding. Als het in de smaak valt, dan kunnen we natuurlijk ook nog andere artikelen schrijven (deze heb ik samen met m’n vriend gemaakt). Nu hebben we het over de vitamines gehad. Maar volgende keer kunnen we ’t dan hebben over bijvoorbeeld de mineralen (calcium, zink, etc.)

Wat vond je van dit artikel? Leerzaam of vond je ’t maar niets? Eerlijk zeggen!

Liefs,
Joyce.

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Volg mij op social media en blijf op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen!